Ki vagyok? Miért csinálom?
2023. január 22. írta: Nesztor HACCP

Ki vagyok? Miért csinálom?

 

317953864_858815508764064_2621601553952831530_n.jpg

 

Orbán Tibor Nesztor vagyok, vendéglátós családban nőttem fel, majd jó magam is évekig üzemeltettem több egységet, aztán egy ismerettségnek köszönhetően belekezdtem az Élelmiszer-higiéniába. Először csak kisebb vendéglátókkal foglalkoztam, napjainkra már közel 350 egységet felügyelek. Ezek között megtalálhatóak a kisebb büfék, de a nagy gyártó üzemek is. A HACCP rendszerek mellett próbálok tanácsot is adni, hiszen nagyon sok egység hátterébe látok bele, valamint az engedélyeztetésüket is elvégzem. Jó magam nagyon finnyás vagyok, de a szó legszorosabb értelmében. Nem eszem akárhol, és nem eszem meg akármit. A hazai vendéglátó egységekről elmondható hogy a vendégterük szinte kifogástalan, hiszen erre fektetik a legnagyobb hangsúlyt, mert ha az a vendégnek nem tetszik, akkor teljes valószínűséggel  nem fog visszamenni legközelebb.

Nem az a HACCP-s vagyok aki kiad egy kézikönyvet amivel a tulajdonos kipipálhatja, hogy ez is megvan. Én végig nézek mindent is. Kiszórok mindent ami nem a konyhára való!

A médiából ömlik elénk a különböző gasztro bloggerek és tv műsorok írásai- képei- műsorai, hogy hol mit evett és milyen jól néz ki, amit nem is kétlek, viszont a hátsó „fertállyal” már senki nem foglalkozik, hiszen az nincs a kirakatban.  Számos olyan egységben jártam, ahol a vendégtér teljesen elfogadható, tiszta- kellemes környezetet mutatott, azonban amikor volt szerencsém hátramenni és szemügyre venni a konyhai higiéniát -hogy hol is készülnek az ételek- nah akkor szoktam mondani, hogy hu bammeg…, innen még a kutyámnak se. Nyilván én nem vagyok hatóság, és nem is célom, hogy ezek kikerüljenek a nyilvánosságra, mert mint említettem a tanácsadás miatt keresnek meg.

A feladatom az, hogy elkészítsek egy olyan higiéniai tervet ami betartható, oktatásban részesítsem a munkavállalókat, valamint felkészítsem az egységet egy esetleges hatósági ellenőrzésre. Mára büszke vagyok arra, hogy az általam kezelt egységek 95%- ban az ellenőrzések során nem kaptak elmarasztaló büntetést. Azzal az 5%-al meg nem tudok mit kezdeni, hisz nem egyszer nyelvi akadályok vannak közöttünk.  (Gondolom ebből mindenki tudja mire gondolok :))

Nos ebben a blogban csak olyan egységeket fogok bemutatni melyek tényleg megérdemlik, hogy itt legyenek. Egyetlen egy egységet sem fogok lehúzni, vagy felsztárolni csak azért, hogy az bárkinek jó legyen. Az hogy valakiről írok reklámnak tűnhet- ám legyen, de ami biztos, hogy valaki nem azért kerül ide fel, mert bármit is fizetne érte. Garantálom a fizetett reklámmentességet.

JAH! Jut eszembe! Nekem ne jöjjön senki azzal, hogy nem lehet betartani, meg ez meg az... Lesz itt bőven példa, hogy milyen szép és tiszta étterem konyhák vannak. Érdekes ott be lehet tartani... Szoktam volt mondani: Mindig a fejétől bűzlik a hal... 

A tiszta konyha nem pénz kérdése, nem kell saválló munkapult 100 ezrekért, meg milliós márványpadló a konyhába... de ha a padlót rendszeresen felmossuk forró tisztítószeres vízzel akkor az tiszta lesz!

Egy- két példát azonban mégis be fogok bemutatni név és hely nélkül, ahol aztán tényleg irdatlan világ volt . Természetesen ezek az egységek már nem üzemelnek! Nem is adnám a nevem hozzá, de nem árt tisztában lenni azzal néha, hogy az éremnek bizony van másik oldala is. 

Városi szinten biztos, de még Megyei szinten is jegyzett étteremben jártam, amikor a vendégtérben körbe néztem és azt mondtam: -ez igen, itt tényleg minden a helyén van. Először a tulajdonossal beszéltünk pár szót egy kávé mellett. A kiszolgálás hibátlan volt, úgy ahogy az eszközök is. Aztán jött a nem várt csomag… hátra mentünk, háááát azt hittem dobok egy hátast. Istenemre mondom pokol volt! Kosz, retek, lebomló fal, penészes hűtők, több éve lejárt fűszerek és sorolhatnám! Na gondoltam, innen szép győzni. Egy év alatt helyretettük a konyhát és a kiszolgáló részt, mire az egység egy váratlan haláleset miatt bezárt és eladásra került. A képek szerintem Önmagukért beszélnek…

A húselőkészítő.. A jó kis csirkehús leve ide beleragad, nincs az a takarító néni aki lemossa..

hus_elokeszito_1.jpg

 

Húselőkészítő másik fele... Csempe olyan mint az itt a piros-hol a piros :)

Kézmosás: tömény ultra-soll-al, de még szappan sem volt, nem hogy fertőtlenítő!

282166167_693253065272108_8187662789020859944_n_1.jpg

 

A személyzeti WC... jó az úgy- vendég nem látja!

282185169_2206149306221068_1902928457450103497_n_1.jpg

A tiszta tányérok várják, hogy az ételed kerüljön bele... (nálam a tyúkoknál nincs ilyen retkes szék)

284473581_374239564680777_1387412212569872138_n.jpg

 

A másik egység egy pékség aminek szintén kulturált  volt a vásárlótere, és nagyon nagyon sokan jártak oda vásárolni. Itt sem szeretném indokolni a képeket…

A személyzeti WC... ( szerelő lámpa- hogy mindent is láss) a szeletelő, jó hát amíg nem kell addig valahova tenni kell:)

4_1.jpg

Mi a gond ezzel? WC után kezet kellene- illene mosni! De legalább a felirat megvan, hogy mi a helyes kézmosás menete!

2_1.jpg

Födém leszakadt, vagy nem is volt? Az mindegy, így szellősebb!

3_1.jpg

Ha átázik a fal- vagy szétrodhad, akkor mivel támasszuk ki? Hűtőtáskával ( WC- előtere egyébként) 

1_1.jpg

Miért kell a plafonig az elválasztás? Hogy a szagok ne menjen át... 

5.jpg

 

És amikor már azt hittem, hogy mindent láttam: itt ismét leszakadt a pofám...

Gyerekek!!! EZ a valóság, itt a felvétel előtt még pár napja sütöttek főztek... és sok- sok ember evett jóízűen! A videó: https://indavideo.hu/video/egy_kis_konyha

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztavilla.blog.hu/api/trackback/id/tr1118031956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása